Content marketing afdeling eller outsourcing?

Vignet med medarbejdere i team og en enkelt medarbejder for sig. Illustration til artiklen Content marketing afdeling eller outsourcing. SeoComOvervejer du at opbygge en content marketing afdeling eller outsourcing. Så tjek denne artikel, der viser, at tendensen går mod outsourcing. Emnet diskuteres i disse år blandt marketingchefer og ledende eksperter. Flere virksomheder har valgt side og er begyndt at outsource til bureau eller freelancere.

Content marketing er en branche i hastig vækst. Virksomheder øger i disse år budgetterne til content marketing indsatsen.

I USA er tendensen tydelig. Ifølge Mitchell Hall øger 75 % af de amerikanske virksomheder deres budgetter til produktion af originalt indhold. I Danmark er tendensen også stigende.

Ifølge undersøgelsen Content Marketing i Danmark 2017 planlægger 79 % af de adspurgte virksomheder at producere mere eller betydelig mere indhold i år, end de gjorde sidste år.

Det er godt nyt for journalister, grafikere, marketers og andre kreative hoveder med ekspertise i produktion af originalt indhold, der taler til kundernes højre og venstre hjernehalvdel.

Se Mitchell Hall: Outsourcing Content Creation: Agencies vs. Freelancers.

Godt nyt for kunderne

Det er også godt for kunderne, der ikke ligger på den lade side. Den verdenskendte strateg inden for salg og marketing David Meerman Scott rammer det nye paradigme ind på denne måde:

There is no more ”selling” – there is only buying

Scotts pointe er, at potentielle kunder hurtigt og nemt finder den nødvendige information på nettet, hvor produkter har deres egen fortælling, som de kan relatere sig til.

Den ny fortælling

Er Scotts diagnose korrekt, er vi midt i en spændende transformation, hvor en ny optik er under udvikling.

Jeg elsker Scotts evne til med syvtommer søm at hamre pointen op på væggen:

No body cares about your products and services. Get over it

What people do care about is themselves and solving problems

De to udsagn er efter min mening hjørnestenen i enhver content marketing strategi eller burde være det. Når det er sagt, er det ikke uden udfordringer at organisere en fantastisk købsrejse.

Se David Meerman Scott: Ten big sales and marketing concepts to grow your business.

Content marketing outsourcing

Ser vi på organisering af content marketing indsatsen, svarer 36 %, at de outsourcer hele eller dele af indsatsen til et bureau. 62 % står selv for content marketing.

Det danske tal på 37 % for outsourcing er lavt, hvis vi sammenligner med tendensen i USA, hvor 60 % af virksomhederne i dag outsourcer produktion af indhold til bureauer eller freelancere.

Mit bud er, at vi i de kommende år vil se en stigning i antal danske virksomheder, der outsourcer eller samarbejder med eksterne leverandører.

Når jeg forventer mere outsourcing af content marketing, er forklaringen, at det er en fleksibel og billigere driftsøkonomisk løsning, der er attraktiv for de fleste virksomheder.

En anden vigtig forklaring er et stort udbud af bureauer og specialister, der arbejder freelance eller på midlertidige kontrakter.

Spørgsmålet om content marketing afdeling eller outsourcing er relevant for virksomheder, der satser på content marketing. I det følgende ser vi på hvilke muligheder, der er for outsourcing.

Download: Content Marketing i Danmark 2017.

Outsourcing: Bureau eller freelancere

I dag er der typisk to muligheder for at outsource eller samarbejde med eksterne leverandører:

  • Bureau
  • Freelancere

Et velbemandet content marketing bureau, der er stærk på strategi, SEO, video, måling, analyse, infografik, kvalitetsindhold og marketing automation har mange fordele.

Ulempen er, at du som kunde kan opleve, at du sluses ind gennem fabriksporten og kommer ud med det samme produkt, som de øvrige kunder. Prisen vil typisk ligge et godt stykke over freelancere.

Ønsker du selv at stå for projektledelse og hyre freelancere, er freelancere ofte billigere og mere fleksible end et bureau.

Ulempen er, at du bruger værdifuld tid på projektledelse og freelancere med begrænset kapacitet i forhold til et velbemandet bureau.

Valget mellem content marketing afdeling eller outsourcing afgøres ofte af spørgsmålet om styring og hvad der bedst kan betale sig, hvilket fører os til en tredje løsning, der er uafhængig af bureau og freelancere.

Brug en content integrator

Den tredje løsning er at entrere med en content integrator med et stort netværk, der aktiveres efter kundens behov.

Content integratorens ekspertise er overblik og effektiv content marketing ledelse. Samt strategisk samarbejde med udførende specialister indenfor:

  • Udvikling af strategi
  • SEO
  • Video
  • Animation
  • Tekst
  • Måling og analyse
  • Blogindlæg
  • Marketing automation
  • E-bøger
  • Personaer
  • Podcast
  • PR
  • Sociale medier

Fordelen ved en content integrator er, at du får en fleksibel og konkurrencedygtig content marketing set-up med specialister, der altid matcher virksomhedens behov.

Ulempen er, at du lægger dele af eller hele content marketing indsatsen uden for huset, hvilket stiller krav til optik, struktur og styring.

Ser vi på udviklingen, taler meget for, at danske virksomheder nøje vil overveje fordele og ulemper ved en content marketing afdeling eller outsourcing.

Se også: 4 veje til succes med content marketing.

Fremtidens freelance samfund

En mangel i den danske content marketing undersøgelse er, at der ikke tages tilstrækkelig højde for, at vi siden 2008 hastigt bevæger os ind i et freelance samfund.

HR-specialisten Elatia Abate fra USA gjorde mig opmærksom på, at siden 2010 er 50 % af alle nye job midlertidige kontrakt- og freelancejob i Europa.

Elatia Abate gjorde mig også opmærksom på en anden interessant undersøgelse.

Forskere fra Oxford forudser, at op til 57 % af alle job i USA er i høj risikozonen for at blive overtaget af computere, hvilket yderligere bidrager til fremtidens freelance samfund.

Udviklingen hen imod et freelance samfund giver nye muligheder for outsourcing, som danske virksomheder med fordel kan drage nytte af i content marketing indsatsen.

Se underøgelsen om kontrakt og freelancejob i Europa.

Se den tankevækkende Oxford undersøgelse: The Future of Employment.

Content marketing afdeling eller outsourcing: Konklusion

Spørgsmålet om egen content marketing afdeling eller outsourcing er relevant for virksomheder, der planlægger at øge content marketing indsatsen.

Følger vi tendens i USA vil vi i de kommende år opleve en stigning i outsourcing indenfor content marketing i Danmark.

Det giver mening, da content marketing involverer et komplekst netværk af specialister og teknologier, der nemt kan slå bunden ud af budgettet.

Udviklingen hen imod et freelance samfund giver nye muligheder for outsourcing, som danske virksomheder med fordel kan drage nytte af i content marketing indsatsen.

  • Overvejer du at outsource dele eller hele din content marketing indsats?
  • Anvender du bureau eller freelancere?

Tak fordi du gav dig tid til at læse artiklen.

Se også: Google AdWords en dårlig forretning.

Illustration: Rikke Stegler.

 

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Underet ved
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Jeg vil gerne høre dine tanker. Send mig din kommentar.x
()
x

Kontakt

Tel: +45 20 71 97 17
E-mail: [email protected]

Sociale medier

Skriv en besked