Er Google AdWords en dårlig forretning?

Er Google AdWords en dårlig forretning?Penge skylles ned i afløb. Illustration til artiklen: Google AdWords en dårlig forretning? SeoCom.

Spørgsmålet stilles af flere salgs- og marketingschefer i Danmark og udlandet i disse år, fordi flere brugere vælger annoncefrie medier. Tendensen er, at virksomheder dropper annoncer og satser på content marketing og indflydelsesrige mennesker, der kan påvirke markedet.

I Gråsten er virksomheden Toptryk Grafisk skiftet Google AdWords ud med frimærker og konvolutter.

Ifølge salgs- og marketingschef Palle Bo Schmidt er Google AdWords en dårlig forretning. AdWords er for dyre og ineffektive i forhold til direct mailkampagner, der klarer sig markant bedre end annoncer på Google.

Google AdWords en dårlig forretning

Palle Bo Schmidt har regnet ud, at en ny kunde med Google AdWords kampagner koster firmaet 3.000 kr. Prisen for en ny kunde med direct mail kampagne koster 350,00 kr.

Regnestykket fik Toptryk Grafisk til at revurdere deres online markedsføring. I 2016 droppede firmaet Google og begyndte at sende breve med post til udvalgte kundeemner.

Omsætningen steg med 25 procent fra 41 til 51 millioner kroner i 2016. Historien gav genlyd i pressen og blev bragt i Børsen (11.2.2017) og fem dage senere i Lederidag.dk.

Tankevækkende, skrev PR eksperten Morten Ravn fra Simple til mig. Det gav jeg ham ret. Jeg ringede straks til Palle Bo Schmidt og spurgte ind til hans overvejelser om at droppe Google.

Effektive direct mail kampagner

Kunne det passe, at et års direct mail kampagner forøgede omsætningen med lige godt 10 millioner kroner?

Det lyder simpelthen for godt til at være sandt. Jeg måtte vide mere om miraklet i Gråsten.

Mine erfaringer med direct mail kampagner fra dengang, jeg var yngre og solgte konvolutter med tryk til kant for Leif Hartelius A/S, sagde mig noget andet.

Palle Bo Schmidt bekræftede, at for Toptryk Grafisk er Google AdWords en dårlig forretning.

På mit spørgsmål om den markante omsætningsforøgelse alene kunne tilskrives direct mail kampagner, svarede Palle Bo Schmidt, at ”hovedparten kom fra firmaets direct mail kampagner i 2016”.

Historien blev endnu bedre, da han fortalte, at det først var fra sommeren 2016, at mail kampagnerne for alvor begyndte at give ordrer.

Se også: Content marketing – afdeling eller outsourcing.

Eje marketingsaktiviteter på nettet

Casen fra Gråsten er også interessant af en anden grund end det exceptionelle ROI (Return of Investment).

Den rammer ind i en diskussion, om det bedre kan betale sig at eje marketingsaktiviteter fremfor at leje annonceplads på Google, Facebook og LinkedIn

En af verdens førende salgs- og marketingseksperter David Meerman Scott diskuterer emnet på sin blog. Han stiller det interessante spørgsmålet: Har du råd til at leje dine marketingsaktiviteter?

Toptryk Grafisk er et eksempel på, at det bedre kan betale sig at eje sine marketingsaktiviteter end at leje en dyr annonceplads uden blivende værdi.

Palle Bo Schmidt tilskriver en stor del af successen, at de ikke sender salgsbreve ud. ”Vi undgår bevidst at sælge. I stedet giver vi kunderne noget, de kan gemme eller bruge”.

Samme strategi finder vi hos virksomheder, der satser på at fremstille og markedsføre nyttigt og relevant indhold (Content Marketing) til nettet i stedet for at købe annoncer på nettet.

Gamle dage, nye tider

For ikke så mange år siden var annoncer på nettet en god forretning. I dag er Google AdWords en dårlig forretning. Det samme gælder for annoncer på Facebook og LinkedIn.

Annoncepriserne er blevet så høje, at kun virksomheder med et stort annoncebudget kan være med, og de dominerer markedet.

Tendensen er, at virksomheder skifter fokus fra dyre og ineffektive online annoncer til folk med indflydelse (Influence Marketing) og fangruppe eller ambassadører via blog, video, audio, infographic, billeder, e-bøger, etc.

På vej mod en annoncefri verden

Den kendte forfatter og marketing konsulent Mark Schaefer taler om, at vi er på vej mod en annoncefri verden eller en verden, hvor annoncer spiller en mindre rolle i markedsføringen.

Mark Schaefer bakkes op af undersøgelser, der viser, at rigtig mange mennesker ikke gider annoncer og i stigende grad dagligt konsumerer indhold via annoncefrie medier.

Se også: 4 veje til succes med content marketing.

Hvad tænker du?

Tre skarpe spørgsmål, som jeg gerne vil høre din mening om.

  • Er det bedre at eje end at leje marketingsaktiviteter?
  • Er Google AdWords en dårlig forretning?
  • Er vi på vej mod en annoncefri verden?

Jeg er glad for, du brugte tid på at læse min artikel.

Læse mere om Toptryk Grafisk, Mark Schaefer og David Meerman Scott.

Illustration: Rikke Stegler.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Underet ved
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Jeg vil gerne høre dine tanker. Send mig din kommentar.x
()
x

Kontakt

Tel: +45 20 71 97 17
E-mail: [email protected]

Sociale medier

Skriv en besked